KREATYWNA MATEMATYKA

Innowacja pedagogiczna

Program „Kreatywna matematyka” wspiera rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych wśród uczniów poprzez nowatorskie i aktywizujące podejście do nauki matematyki. Pomaga w zdobywaniu umiejętności matematycznych przy wykorzystaniu różnorodnych i dostosowanych do potrzeb uczniów metod, form i środków pracy. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki. Innowacja promuje pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych. Innowacja łączy edukację matematyczną z sensoryką, doświadczaniem świata i kreatywną zabawą, co sprawia, że nauka staje się przyjemnością.

Innowacja jest zgodna z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Realizacja innowacji sprzyja współpracy wewnątrzszkolnej i międzyszkolnej oraz promuje placówkę wśród społeczności lokalnej. Nauczyciele mogą dzielić się swoimi pomysłami na realizację zadań projektowych z innymi uczestnikami projektu w kraju. Innowacja dąży również do wzmocnienia umiejętności współpracy między uczniami oraz podniesienia wiary we własne możliwości. Wspólne działania projektowe rozwijają kompetencje społeczne, zacieśniają więzi, rozwijają komunikację interpersonalną oraz umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów.  

Głównym celem innowacji pedagogicznej „Kreatywna matematyka” jest pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych
  • sensoryczna nauka matematyki
  • rozbudzanie kreatywności i twórczego myślenia w realizacji działań
  • zwrócenie uwagi na występowanie i stosowanie matematyki w życiu codziennym
  • rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych
  • usystematyzowanie wiadomości z zakresu edukacji matematycznej
  • aktywizacja i integracja grupy
  • kształtowanie samooceny ucznia oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości.  

Przewidywane osiągnięcia.

Uczniowie:

  • uczenie się matematyki w sposób aktywny i nieszablonowy,
  • wzrost zainteresowania edukacją matematyczną,
  • rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,
  • rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych.

Nauczyciel:

  • stosowanie różnorodnych metod i form pracy,
  • promowanie innowacyjności wśród innych nauczycieli,
  • doskonalenie własnej praktyki wzbogacając ją o nowoczesne rozwiązania,
  • podniesienie efektywności pracy własnej.

Szkoła:

  • podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania, promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim,
  • uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych,
  • podniesienie wyników edukacyjnych uczniów.  

Cele kształcenia zostaną osiągnięte poprzez: odpowiednie dobranie treści nauczania i systematyczną ich realizację, właściwą realizację zajęć, wykorzystanie i stosowanie właściwych: metod nauczania, form organizacyjnych, środków dydaktycznych, ocenę pracy, pilotowanie pracy ucznia. Tematyka zadań pozwala na ich realizację w sposób kreatywny oraz dostosowanie do indywidualnych możliwości edukacyjnych i psychofizycznych uczniów. Podczas zajęć i realizacji zadań ważne jest, by dzieci czuły się bezpieczne, komfortowo i dobrze. Ważne są zarówno pozytywne nastawienie, jak i pozytywne wzmocnienia używane jako narzędzie oceny postępów.

Metody i formy nauczania są dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów. Metody pracy: podająca (pogadanka, opis, wyjaśnienie), eksponujące (pokaz, prezentacja), praktyczna (zadania innowacyjne). Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa.  

Tematyka zajęć. Innowacja składa się z ośmiu modułów: 

Październik – „Twórcza matematyka”  

Listopad – „Matematyka w sztuce”  

Grudzień – „Matematyka od kuchni” 

 Styczeń – „Matematyka na wesoło” 

 Luty – „Sensoryczna matematyka” 

 Marzec – „Matematyka na sportowo”  

Kwiecień – „Matematyka jest wszędzie” 

 Maj – „Matematyczny powrót do przeszłości”